Tilbage

Samarbejde og ansvarlighed

Allan L. Agerholm
Formand for VisitDenmark

De seneste to år har været gode for dansk turisme. Og meget tyder på, at vi i 2016 kan nå det højeste antal udenlandske turistovernatninger nogensinde. Samtidig kan vi med tilfredshed konstatere, at turismen er et af de erhverv i Danmark, som skaber flest nye private arbejdspladser. Varige arbejdspladser, hvis vækstraten fastholdes, og arbejdspladser som ikke kan outsources til billige lande i Østeuropa eller Asien.

Samtidig peger de fleste prognoser på, at turismen i de kommende år vil fortsætte med høje vækstrater, i verden omkring os og her i Danmark.

Der burde med andre ord være meget at glæde sig over.

Ja, det går den rigtige vej. Imidlertid må vi også konstatere, at Danmark har et kæmpe uudnyttet potentiale, som vi skal have indfriet, hvis vi skal hænge på den udvikling, vi ser i landene omkring os. De lande, som er vores store konkurrenter i kampen om turisterne.

Selv om vi i de seneste år har set en markant større politisk opmærksomhed på og forståelse for turismens betydning for vækst og beskæftigelse herhjemme, og på trods af en ny turismelov, så er det endnu ikke lykkedes at skabe fælles fodslag. Hverken blandt aktørerne eller politikerne, både på landsplan, regionalt og lokalt.

Og det er helt nødvendigt, at vi går i samme retning, at vi anvender de stadig færre ressourcer, der hvor det giver mest mening, og hvor de har størst effekt. Vi skal turde tro på de destinationer, som gør det bedst, i stedet for at smøre et for tyndt lag ud over alle. Vi skal turde pege på de områder, hvor vi har problemer, og hvor vi ikke gør det godt nok. Og så skal vi blive enige om, hvilke opgaver de forskellige aktører løser bedst, så vi undgår dobbeltarbejde, så vi sikrer den mest optimale ressourceanvendelse, og så vi rent faktisk får skabt et turismesystem, der ikke bare tilgodeser den enkelte, men hele Danmark.

Vi er simpelthen nødt til at arbejde smartere, end vi gør i dag, hvis vi for alvor vil have del af den vækst, vi ser, men som landene omkring os får mere ud af, end vi gør.

I løbet af de kommende tre år taler vi over to millioner flere udenlandske turistovernatninger, hvis vi gør det rigtige. Det har en helt ekstrem samfundsøkonomisk betydning – og det er et eksporteventyr og jobskabelse af dimensioner, hvis vi kan udnytte det potentiale, som vi ved eksisterer.

Det nationale turismeforum præsenterer snart en fælles national strategi for hele dansk turisme. Det er mit håb, at der både er den politiske forståelse og vilje til at udnytte denne enestående mulighed, men også at aktørerne faktisk tager strategien til sig og agerer i overensstemmelse med de forskellige planer og mål.

For vi er i en situation, hvor vi ikke skal forvente, at de offentlige bevillinger og tilskud til turismen øges.

Snarere tværtimod.

Og det stiller store krav til alle os i erhvervet.

Vi skal i langt højere grad selv kunne finde løsninger og projekter, der er så interessante og relevante, at vi kan tiltrække den nødvendige finansiering. Eller komme frem med forslag, der gør det nemmere for politikerne at ændre eller lave ny lovgivning, der giver turismeerhvervet bedre vilkår. Og det gælder både, når vi ser på udviklingsindsatsen herhjemme og markedsføringen af Danmark som ferie- og mødeland i udlandet.

Lad os nu komme i gang med at træffe de hårde, de gode, men mest af alt de rigtige beslutninger. Det er simpelthen nødvendigt, hvis vi vil have den turismevækst, vi ser i de lande, vi normalt sammenligner os med. Og dermed få profileret et erhverv, som har afgørende betydning for vækst, beskæftigelse og udvikling i hele Danmark.

Bestyrelsen i VisitDenmark

Medlemmerne af VisitDenmarks bestyrelse er udpeget i deres personlige egenskab af erhvervs- og vækstministeren efter anbefaling fra en rådgivende nomineringskomité.

Formanden er udpeget af erhvervs- og vækstministeren, mens næstformanden er valgt af bestyrelsen.

Bestyrelsen er udpeget den 1. januar 2016 for en treårig periode.

  • Allan A. Agerholm
    Formand
    Allan L. Agerholm
    Adm. direktør
    BC Hospitality Group A/S
  • Dorthe Weinkouff Barsøe
    Næstformand
    Dorthe W. Barsøe
    Underdirektør Brand & Kom.
    Tivoli A/S
  • Ole Sorang
    Bestyrelsesmedlem
    Ole Sorang
    Nordisk marketingdirektør
    Rezidor Hotel Group
  • Kjeld Zacho Jørgensen
    Bestyrelsesmedlem
    Kjeld Z. Jørgensen
    Adm. direktør
    Billund Lufthavn
  • Jan Haapanen
    Bestyrelsesmedlem
    Jan Haapanen
    Adm. direktør
    Novasol A/S
  • Camilla Dvinge
    Bestyrelsesmedlem
    Camilla Dvinge
    Marketingchef
    DanCamps
  • Jens Hausted
    Bestyrelsesmedlem
    Jens Hausted
    Direktør
    Dansk Kyst- og Naturturisme
  • Mikkel Aarø-Hansen
    Bestyrelsesmedlem
    Mikkel Aarø-Hansen
    Adm. direktør
    Wonderful Copenhagen