Tilbage

Mere effektive kampagner, der øger rejselysten til Danmark

VisitDenmark markedsfører Danmark som rejsemål ude i verden. 2,9 millioner fik i 2015 lyst til at rejse til Danmark på baggrund af vores største kampagner. Men vi vil gerne have endnu flere til at overveje Danmark som mål for deres næste rejse.

Markedet for turisme er stærkt konkurrencepræget. Med globaliseringen er verden blevet en stor markedsplads. Samtidig ændrer deleøkonomien spillereglerne på markedet, og digitaliseringen revolutionerer den måde, turisten bliver inspireret til, planlægger og booker sin rejse.

For at få vores andel af det globalt voksende rejsemarked skal destinationen Danmark fremstå tydelig og attraktiv, med et konstant markedstryk og budskabet om Danmark skal gentages mange gange.

I VisitDenmark samler vi partnere i fælles større kampagner, der får langt større gennemslagskraft på markedet, end hver enkelt partner kunne opnå individuelt. Vi samarbejder med private og offentlige turismepartnere og med aktører inden for eksport, film, sport, kultur og musik for at nå ud til nye turister med budskabet om Danmark.

Mere effektive kampagner

Vi arbejder konstant på at optimere kampagnerne for at øge rejselysten til Danmark. Også i 2015 er det lykkedes at øge markedstrykket og skabe bedre resultater end året før.

I 2015 kostede det 15 kroner i gennemsnit at få en potentiel turist til at få præference for at holde ferie i Danmark, mens den gennemsnitlige omkostning i 2014 lå på 19 kroner.

I alt blev de 25 største kampagner vist 1,4 milliarder gange over for potentielle turister, og 16,6 millioner gange involverede målgrupperne sig ved at se, læse, høre eller deltage i kampagnerne. 2,9 millioner fik præference for at holde ferie i Danmark på baggrund af de 25 kampagner.

Når effekterne i 2015 er opgjort på baggrund af de 25 største kampagner – og ikke samtlige kampagner som tidligere år - er det for at styrke fokus på strategien om at samle markedsføringsaktiviteterne i færre og større kampagner og dermed øge markedstrykket. De største kampagner er alle kendetegnet ved at have en investering fra VisitDenmark og partnere på minimum 500.000 kroner, og samlet repræsenterer de omkring to tredjedele af den samlede investering i 2015.

De 25 kampagner fordelte sig på 9 kampagner inden for storbyturisme, 14 inden for kystturisme og 2 co-branding kampagner.

Effektiviteten af VisitDenmarks kampagner
Kilde: VisitDenmark

Rejselysten er øget

Ud over de kvantitative effektmålinger undersøger vi også, hvordan kampagnerne bliver modtaget blandt de potentielle turister. Kan turisterne lide kampagnerne? Og får de lyst til at rejse til Danmark på baggrund af kampagnerne?

Også her ses en væsentlig forbedring i kampagnernes resultater fra 2014 til 2015. Blandt andet er andelen af potentielle turister, der kan lide kampagnen, steget væsentligt. Således svarede 37 procent af de potentielle turister, som i 2014 havde set kampagnerne, at de var begejstrede for kampagnen. I 2015 er andelen steget til 56 procent.

Samtidig er der markant flere, der får lyst til at rejse til Danmark på baggrund af kampagnerne. Fra 2014 til 2015 er andelen af dem, der siger, at de på baggrund af kampagnen vil booke en tur til Danmark, steget fra 11,3 procent til 25,5 procent.

Målingerne viser også, at kampagnerne med danske eksportbrands skaber en rejselyst til forbrugerne, selv om de befinder sig i en anden potentiel købssituation og ikke i en rejsesammenhæng.

Udvikling i kampagnerne
Kilde: TNS Gallup og VisitDenmark

Stor synlighed gennem rejseagenter

Ud over den direkte eksponering over for ferieturisterne bearbejder vi også turoperatører og rejseagenter for at øge synligheden om Danmark gennem rejsebureauernes nyhedsbreve, websites og kataloger samt for at øge salget af vores partneres produkter.

I 2015 har vi haft 37 rejseagenter og turoperatører på besøg i Danmark. 1265 har deltaget i workshops, som vi har holdt ude i verden for at gøre opmærksom på Danmark, og vi har holdt individuelle salgsbesøg med flere end 2.500 kontakter samt bearbejdet over 1.000 kontakter på fagmesser. Endelig er 18.000 rejseagenter og turoperatører bearbejdet gennem nyhedsbreve.

Et godt år for mødeturismen

I 2015 blev der også skabt gode resultater inden for mødeturismen.

I alt har VisitDenmark / Business Events Denmark skabt 3.453 business opportunities – det vil sige møder, hvor danske partnere og udenlandske mødeagenter mødes ansigt til ansigt for at skabe forretning på internationale messer, events, workshops mv. Det er over dobbelt så mange som i 2014.

Derudover har vi for første gang gennemført en online kampagne over for internationale mødeagenter. Gennem annoncering, sociale medier og nyhedsbreve skabte kampagnen en præference for Danmark blandt 7.651 mødeagenter.

Sådan måler vi effekten af kampagnerne

Effekten af VisitDenmarks markedsføring måles i forhold til tre målepunkter, som følger de stadier, turisten gennemgår i en købsproces. I de tilfælde hvor der ikke har været foretaget en måling, er effekten estimeret på grundlag af allerede målte aktiviteter samt tidligere erfaringer med lignende kampagner. Effekterne måles og estimeres umiddelbart efter markedsføringens afslutning.

De kvalitative effekter af VisitDenmarks markedsføring er fra 2014 målt i samarbejde med TNS Gallup ud fra deres Conversion Model, som anvendes internationalt i en række forskellige brancher. Modellen måler kampagnernes evner til at skabe langsigtet effekt og til at opbygge brandværdi i målgruppen. I 2014 og 2015 er der gennemført analyser på i alt 12 udvalgte kampagner.